| Model v měřítku 1:43 vyrobila firma IXO 
			 
			
			78. ročník 24 hodin Le Mans znamenal konec éry " velkých vozů  
			". 
			
			Vzhledem k rozsáhlým změnám pravidel současné generace vozů LMP. 
			Tyto se již nevrátí na okruh "La Sarthe "
 v roce 2011 . 
			
			Jedním z hlavních důvodů je neuvěřitelná rychlost dosahovaná 
			současnými stroji, které jsou schopny trvale jezdit mnohem rychleji 
			, než je cílový čas 3:30 minut stanovený pořadateli. 
			
			Pro letošní rok jsou opět dominantní diesely. Přesto se podařilo 
			jezdit rychleji, než tomu bylo v roce 2009. 
			
			Velkou změnou bude legalizace hybridních
 systémů a ploutev na zadní části vozů bude povinná pro zlepšení 
			stability.
 To 
			byl také konec jedné legendy Le Mans, Henri Pescarola. 
			
			Francouzská legenda nebyla na seznamu přihlášených jako řidič nebo 
			účastník poprvé od konce roku 1960.
 Hrozící změny předpisů pro prototypy znamenaly, že v tomto roce bylo 
			poměrně málo změn, natož nových vozů.  
			
			Audi se tomuto trendu vzepřelo a přivezlo novou " R15 plus" LMP1.
 Po kvalifikaci byl v 
			
			čele pole, Peugeot a pokračoval tak ve své dominanci z loňského 
			roku. Sebastien Bourdais zajel kolo za 3:19.711. 
			
			To bylo více než o tři sekundy rychleji než loňské pole position, 
			přestože motor měl snížené otáčky, což mělo za následek ztrátu 60 
			koní. 
			
			Modernizované Audi bylo schopno konkurovat francouzským soupeřům 
			maximální rychlostí, ale to bylo zjevně na úkor rychlosti v 
			zatáčkách. 
			
			R15 byly páté, šesté a sedmé za třemi továrními Peugeoty a jedním 
			soukromým v týmu Oreca.
 Závod byl odstartován 
			
			v sobotu v 15 hod. 
			
			V úvodním kole zaútočil Allan McNish ve své R15 odvážně na Peugeot 
			týmu Oreca. 
			
			Peugeot rychle vybudoval značný náskok na Audi.
 Po asi dvou a půl hodinách závodu dostal Peugeot první ránu, když 
			vedoucí vůz č.3 dokulhal do boxů s tím, že má defekt pneumatiky.
			
			
			Problém se ukázal být daleko horší a nebylo možné závadu odstranit. 
			Ostatní Peugeoty stále držely první tři pozice.
 Nejlepší z vozů, Audi měl problém, když Tom Kristensen opustil trať 
			při pokusu vyhnout se pomalu jedoucímu BMW. 
			
			R15 narazila do svodidel. 
			
			Kristensen 
			dokulhal do boxů, aby mechanici opravily auto a namontovali nové 
			zadní křídlo. 
			
			V průběhu osmé hodiny závodu, přijíždí Peugeot č.1 na neplánovanou 
			zastávku, z prvního místa. 
			
			Mechanici musely vyměnit alternátor za cenu ztráty tří kol. 
			
			Na čele závodu zůstal pouze jeden vůz Peugeot. Po polovině závodu 
			selhala poloosa na Voze týmu Oreca, ztrácí tak čtyři kola. 
			
			V neděli brzy ráno se pro Francouze závod stává noční můrou, když 
			vyšlehne velký plamen na pravé straně u výfuku vedoucího Peugeotu. 
			Do čela se dostává Audi č.9. 
			
			Loic Duval zaznamenal nejrychlejší kolo za 03:19. To je o celých pět 
			sekund rychlejší čas než  nejlepší loňský čas. 
			
			V posledních hodinách se obě 908 stali obětí zdánlivě stejného 
			problému. Porucha motorů jako u vozu č.1. 
			
			Týmy Peugeot a Oreca byly venku ze závodu. 
			
			U všech Peugeotů se projevila obrovská nespolehlivost. Audi k 
			překvapení všech obsadilo všechna místa na podiu. Vítězství si 
			odneslo st. č.9 s posádkou Timo Bernhard, Mike Rockenfeller a Romain 
			Dumas. 
			
			To byl lepší výsledek, než v jaký mohlo Audi před závodem doufat.
 Audi zakončilo éru "velkých aut" ve velkém stylu. Také tím, že 
			konečně překonalo rekordní vzdálenost ujetou vozem Porsche 917 již v 
			roce 1971. 
			
			Vítězná R15 odjela 397 kol při neuvěřitelném průměru 225 km / h.
 
			   
			
			 Technická 
			data 
			
			Motor : podélně 
			uložený TDI 90
			º V10, 
			zdvihový 
			objem 5,500 ccm, 4 
			ventily / válec,
			rozvod DOHC, přímé 
			vstřikování paliva, výkon 590
			koní, točivý moment 1050
			Nm, 2x turbodmychadlo s nastavitelnou geometrií lopatek
 
 Převodovka : Xtrac
			5ti rychlostní, 
			poloautomatická,
			řazení pod 
			volantem, 
			pohon zadních kol
 
 Šasi : monokok z uhlíkových vláken
			vyztužených s hliníkem
 
			
			Zavěšení :
			dvojitá 
			trojúhelníková ramena, systém push-rod
			tyčí ovládané 
			torzní tyče, anti-roll bar 
			 
			Řízení :
			hřeben řízení s pastorkem,
			elektronický posilovač 
			řízení  
			
			Brzdy : uhlíko-keramické 
			kotouče na všech 
			kolech 
			
			Rozměry : délka / 
			šířka / výška
			 4650 mm / 
			2000 mm /
			1030 mm  
			
			Hmotnost :
			930 kg 
			 |